HR professional
Goedemorgen,
Recentelijk heb ik mij gestort op de werkkostenregeling. Deze is helaas niet zo 'eenvoudig' als dat de toenmalig staatssecretaris beloofde. Ik heb vooralsnog twee concrete vragen:
1. Vakliteratuur besteld en betaald door werkgever, thuisbezorgd: vakliteratuur kan volgens de belastingdienst onbelast vergoed en verstrekt worden. Geldt dit echter ook wanneer een werknemer zelf deze literatuur besteld én in eigen beheer neemt? Of moet de bestelling op naam zijn van de werkgever en wat gebeurd er in dat geval met het eigenaarschap van de literatuur? Blijft deze bij de werkgever of wordt deze 'verstrekt' en gaat het eigenaarschap over op de werknemer?
2. Kosten mobiele telefonie: eigenlijk eenzelfde vraag als de eerste. Werknemer beschikt over een eigen telefoon en abonnement (beiden dus privé-eigendom). Mag de werkgever deze kosten vergoeden als intermediaire kosten, danwel nihilwaardering? Of geldt, net als bij de literatuur, dat de telefoon en abonnement op naam moeten blijven van de werkgever?
Ben benieuwd naar jullie meningen!